Wednesday, November 7, 2007

الثقه المفقوده

اخدت وقت كتير جدا علشان اقرر اول خاطره هتكلم عنها هيا ايه.

وفي اثناء التفكير ده كنت بتابع مدونات ناس كتير ولفت نظري ان تقريبا معظم التدوينات لشباب وبنات معظمهم في سن الزواج والكل في نفس المشكله البحث عن النصف الاخر.
وكل التدوينات تفيض مشاعر ورومانسيه واحاسيس مرهفه جارفه.


طيب فيه ايه بقي البنات موجودين والاولاد كمان موجودين والاخت الرومانسيه مليأ التدوينات ايه هيا المشكله غريبه مش كده.

روحت واخد نفسي واندمجت في التفكير في المشكله من زوايا عديده.

وبعد تفكير وسرد لوقائع معاصره لبعض الاصدقاء وشخصيه . لقيت ان كل الموضوع ينحصر في ازمه ثقه كبيره جدا بين الشباب والبنات.

تقلي يعني ايه ازمه ثقه اقول علي طول ان نتيجه رتم الحياه السريع الي احنا عايشينه ده تقريبا كده العلاقات الاسريه والعلاقات العامه بينا وبين اهالينا واصحابنا اصبحت شبه معدومه اللهم الا حالات ومناسبات محدوده جدا.

وده سبب وجود عدم تعارف او تقارب بين افراد العائله الواحده ونتج عنه انعدام الثقه بالطرف الاخر لانه لا توجد تجارب حياتيه مشتركه بين الطرفين.

يجي الولد لو فكر انه يتقدم للبنت يضرب اخماس في اسداس طيب هيا هتوافق من الاساس انها ترتبط بيا طيب ولو وافقت هل هيا فعلا ده البنت الي هقدر اكمل معاها مشوار حياتي طيب هيا هتحبني وياترا لو اتقدمتلها ووافقت وهيا حبتني وانا محبتهاش هقدر اسعدها . طيب لو كل ده حصل هنقدر نتلاقا فكريا. هيا طباعها في البيت عاملا ازاي.

البنت صراحه مش عارف اوي بيفكروا ازاي بس اكيد في نفس الاتجاه والتسأول هل هيسعدني هل هسعده لو حبيته هيحبني وده شي طبيعي اعتقد يعني.

طيب مهما لو اساسا فيه بينهم تعارف من الاول في نطاق الاسره وفي حدود العائله هيكون فيه احتكاك هيكون فيه فكره ولو عامه عن الطباع الشخصيه علي الاقل هيكون فيه ولو جزء بسيط من المشاعر الي ممكن يتنبي عليها شئ جميل. انما مافيش ده كله الشباب يعمل ايه لما يرتبطوا وبعدين يكتشفوا ان ما فيش شئ مشترك بينهم . اكيد انفصال باي شكل اوم ايه بقي الانفصال ده يزود نسبه الظاهره ده في البلد اوم ايه يزود مشكله عدم الثقه لانه احنا بنعتمد علي التجارب السابقه برده.

تلاقي الولاد والبنات داخلين في دور اكتئاب ده انا لو عديت كام مدونه ومدون هنا كاتبين موضوع عن حاله الاكتئاب الي بيمروا بيها هتتصدموا نسبه كبيره جدا والله علي مدار الاسابيع الي فاتت ده.

وايه تشوف البوست الي قبل بوست الاكتئاب تلاقي البوست الرومانسيه والمشاعر الفياضه تفيض من كل كلمه في البوست. معني كده ان من كتر تطلع الشباب – من الجنسين - للرومانسيه ممكن الموضوع ده يجيب نتيجه عكسيه – مطلوب رائ اطباء النفس بس يكونوا متجوزين الله يكرمكوا-

السؤال دلوقت ازاي نرجع الثقه بين الطرفين ؟؟
ازاي نخلي الولد يثق في مشاعره تجاه الطرف الاخر والعكس ؟؟
ازاي الولد لما يفكر في بنت دماغه متروحش لموضوع الخبرات السابقه الكتيره وتخليه يفقد الثقه في نفسه قبل ما يفقد الثقه في البنت والعكس ؟؟

تسأولات كتيره اعتقد ان احنا اساسا في ازمه ثقه مع نفسينا يطب ازاي وكيف العمل محنا لازم نحلها ولازم نحلها بنفسينا لانها مشكلتنا مش مشكله الجيل الي فات ده مشكلتنا ولازم نحلها مع بعض علشان نرجع نثق في بعض.

تحياتي للجميع

7 comments:

بنت الاسلام said...

الثقة زي ما انت قلت بالظبط

بس صدقني ده غصب عنهم

الدنيا بقت غريبة جدااا والناس والشباب بقت اخلاقهم وتصرفاتهم اغرب واغرب

لازم الواحدة تفكر مليون مرة قبل ما تاخد قرار الاختيار دي مش رحلة يوم ولا اتنين دي رحلة عمر كبيرة

زي ما انت قلت دي مشكلتنا والمشكلة احنا الي لازم نحلها

وفي نظري الحل الوحيد هو العودة الحقيقية لاخلاقنا الصدق الاخلاص الوفاء الحب والبعد عن الانانية وحب النفس والخيانة والاستهتار وعدم تحمل المسئولية

لما ترجع اخلاقنا اخلاق مشرفة سواء ولد او بنت

ساعتها بس الثقة هتحل محل اي خوف وقلق واكتئاب


يااااااااارب

رفقة عمر said...

شكرا ليك كتير على زيارتك مدونتى
وعجبنى البوست قوى وفكرته
تخيل الشباب مش لاقى بنات والبنات مش لاقيه شباب وكله عمل يدور
وحضرتك زى ما قلت انعدام الثقه
بس برضه لرغبه كل واحد انه يحصل على افض بنت والبنت رغبتها فى الحصول على افضل رجل نتيجه الاختلاط وبتشوف رجاله على كل الاشكال والرجل بيشوف بنات على كل الاشكال
من كتر المعروض مش فيه حد عارف يختار
لغايه لما يجرى العمر وفى الاخر يضطر سواء البنت او الشاب للاختيار السريع
اللى فى الاخر مش بيحقق له السعادة اللى كان بيحلم بيها
ربنا يتولانا برحمته اللهم امين يارب العالمين

Anonymous said...

بص هقول لحضرتك حاجة تقريبا الازمة دي كانت موجودة عندي وان كان في بعض الرواسب برضه بس هقولك احنا لو هنقعد نفكر في موضوع الخبرات السابقة والحاجات دي لاهنتجوز ولا هنروح ولا هنجي هقولك ليه لان مافيش حد منا ممرش بتجربة وبعدين كل واحد ينسي الي قبل كده ويبص للي وان الانسانة دي حياتها معايا هتبقى ازاي مش قبلي كانت ازاي والوضع برضه بالنسبة للولد وبعدين نتقي الله في بعض وصدقني مجرد ما نضع الله نصب اعيينا في علاقتنا وان كل واحد يتقي الله الله في الطرف التاني هتبقى حياة فلة قوي يعني شوية تسامح في الاول مع شوية ثقة في الله هتتحل المشكلة الامر مش بالسهل وهنعاني شوية بس النتيجة بتبقى حلوة قوي ولذيذة جدا

سكينة said...

هي أزمة ثقة فعلا لكنها مزدوجة أول جانب منها انخفاض الثقة في النفس يا ترى أقدر ولا مش هأقدر وهو الجانب الأهم لأن لو ثقتي بنفسي جامدة هأدخل بقلب جامد على الحياة ويقل خوفي من الآخر اللي هو نفسه يعاني من أزمة ثقة مزدوجة شاكك في نفسه ومرعوب مني
:)
فلو أحسنا الظن بأنفسنا لأحسنا الظن بالآخرين

jeen said...

عزيزى realman

هى حلقة مفرغة كلنا بندور فيها .. حقيقى الثقة مفقودة وأوقات بتبقى منعدمة .. لكن سهولة الأمر فى ان الثقة دى صفة مكتسبة نتيجة صفات معينة يتحلى بيها الإنسان .. اذا لو كل بنت وكل ولد كان نفسه الحقيقية بلا تجميل .. لو كل واحد فيهم كان صادق مع نفسه فى تعريف احتياجاته ورغباته .. لو كل واحد التمس للآخر انسانيته وانه غير كامل .. اعتقد ان الثقة محلها هيبقى موجود

RealMan said...

بنت الاسلام
---------
تقريبا احنا متفقين بس مش الواحد بس الي بتفكر في شريك العمر الراجل كمان بيفكر والله.

الحب والوفاء والكلام ده كله لو موجود هيحل مشاكل كتير اوي يا فندم والله.

رفقه العمر
----------
يا اهلين وسهلين بتشريفكم الميمون لنا

الفكره ده نتاج شويه تجارب كده لما فكرت فيها لقيت انها العامل المشترك فقدان الثقه مع قناعتي التامه باغلبيه الشباب المحترم والشابات المحترمات ولكنها انعدام الثقه في الاخر.
وفعلا الاختلاط غير مفاهيم كتير عند الرجال والسيدات سواء ولكن في اعتقادي تأثيره علي السيدات كان اكبر.


قلوب حائره
-----------
لقد اسعدتنا رؤياكم يا فندم.

يا فندم المشكله بسيطه مهو كل واحد بيتقي الله بس هو او هيا مش واثقه ان الطرف التاني بيتقي الله هو كمان حتي ولو كان متقي الله فعلا. وده بيرجعنا لافتقاد الثقه من الاول هيا صحيح حلقه مفرغه.
اعتقد ان احنا محتاجين مصارحه مع النفس كتير اوي اوي.

سكينه
------
وجهه نظر برده جديره بالتحليل. صحيح لو الواحد واثق في نفسه هتفرق كتير.
بس برده انا بثق في نفسي مش مفيش ثقه في الطرف الاخر اعمل ايه. حلقه مفرغه تاني. وهكذا وهكذا يا فندم

jeen
-----
يا ميت الف حمبلا بالسلامه يا ستو هانمز
صحيح يا فندم ما فيش انسان كامل بس الانسان بطبعه يتطلع الي الكمال وهيا ده المشكله ان احنا من كتر ما اختلطنا مع بعض كرجال وسيدات واكتشفنا الصفات الكويسه الكتير الي في بعض بقينا طماعين اوي ان احنا نلاقي الصفات ده مجتمعه في شخص واحد وده مشكله تانيه في حد ذاتها نتكلم فيها ممكن في موضوع منفصل

تحياتي للجميع

Anonymous said...

انا موافقاك ميه فى الميه
فعلا الموضوع كله فعلا الثقه
بس يعنى هنعمل ايه الحال الى احنا وصلناله يخلينا منثقش فى روحنا يبقى ازاى نثق فى حد تانى
المشكله الى بتمنع الثقه كمان ان كل طرف بيبقى خايف ينجرح ودى مشكله كبيرة
بس احيك عاجبنى البوست